Погляди Українська макроекономіка

«Лише при активній боротьбі з конфліктом інтересів та корупцією, подоланням проблем у державних закупівлях…можна виправити ситуацію»

Роман Черняк

Чи позбавила криза Україну «колес», розповів генеральний директор компанії «АвтоКраз» Роман Черняк

72 роки – саме стільки існує найвідоміший машинобудівний завод України «АвтоКрАЗ». Зараз компанія на ринку країни – єдиний вітчизняний виробник вантажної техніки із повним технологічним циклом виробництва, лідер галузі. Але на цьому керівництво заводу не зупиняється: з кожним роком освоює нові ринки збуту для продажу автомобілів КрАЗ. За останній час компанії вдалося завоювати споживача в Руанді, М’янмі, Македонії, Філіппінах та Таїланді. Окрім цього, вантажівки КрАЗ відомі своїми міццю, надійністю і простотою в експлуатації та ремонті більш ніж у 70 країнах світу.

Роман Черняк – генеральний директор компанії – розповів LDaily, чи існують перешкоди в Україні, які заважають досягти ще більших висот, та чому криза позитивно вплинула на діяльність заводу КрАЗ.

LDaily: Романе Євгенійовичу, охарактеризуйте, будь-ласка, поточний стан машинобудування в Україні. Чи завмер ринок із настанням чергової економічної кризи в Україні?  

Р. Черняк: Машинобудівна галузь в країні ще перебуває у глибокій депресії. Кризовий стан машинобудування, й зокрема автомобілебудування, триває із 2013 року. Ключові фактори, які звалили галузь у прірву – загальноекономічні кризові явища, конфлікт на Донбасі, втрата традиційних ринків збуту у країнах СНД, відсутність державної комплексної промислової політики. Частка збиткових машинобудівних підприємств збільшилася і сягнула понад 30%, велика кількість не витримала кризових ударів і збанкротувала або припинила діяльність.

Основні чинники, що уповільнили темпи зростання галузі, це:

  • низька платоспроможність товаровиробників,
  • дефіцит фінансових коштів для розвитку виробництва,
  • зниження інвестицій у машинобудування з боку вітчизняних та іноземних інвесторів,
  • подорожчання кредитних ресурсів і жорсткість умов їх залучення тощо.

Усе перераховане протягом чотирьох років поспіль продовжує лихоманити машинобудування.

LDaily: Така ж сама ситуація спостерігається на внутрішньому ринку?

Р. Черняк: Відносно ринку, то в кризу він не завмер, а знаходиться у стагнації. Останнім часом спостерігається його незначне оживлення, насамперед це стосується комунального сектору. Цьому сприяє впровадження реформи децентралізації, завдяки чому значно виросли місцеві бюджети.

LDaily: Які корективи внесла кризова ситуація в країні в роботу «АвтоКрАЗу»? Чи вдалося зберегти виробництво?

Р. Черняк: Криза, економічна та політична, коригує на свій розсуд усі процеси, зокрема – й наші виробничі плани. Ми намічаємо одні обсяги, причому всі вони підтверджені домовленостями або протоколами про наміри. А в результаті можемо отримати значно менші цифри через кризу в нашій країні або країнах замовників чи постачальників комплектації і сировини.

Проте є й позитивні моменти, адже криза – це боротьба, а без боротьби немає розвитку. Наприклад: через кризу ми, хоча й скоротили виробництво і реалізацію продукції, максимально «ужалися» по всіх напрямках, проте у цей період зосередилися на розробці нових моделей, їх створенні та повному циклі випробувань. Це допоможе нам одразу після виходу з кризи запропонувати ринку новий високоефективний інноваційний продукт.

До того ж, в кризу значно посилюється конкурентна боротьба за ринки збуту, що вимагає від нас більш відповідального ставлення до якості продукції, активізації робіт зі зниження собівартості та збільшенні споживацьких характеристик тощо. Криза робить нас сильнішими, винахідливішими, її очищувальна сила – очевидна для розвитку.

LDaily: До речі, щодо конкуренції. Як машинобудівні підприємства конкурують між собою всередині країни? На Вашу думку, таке суперництво впливає на формування бізнес-клімату в країні?

Р. Черняк: Конкуренція як на внутрішньому, так і за зовнішніх ринках нічим не різниться. Зараз вона дуже жорстка і за останні кризові роки значно посилилася. Це змушує нас – виробників-продавців, шукати нові шляхи задля збереження своїх позицій на ринку та його частки. Перш за все, за рахунок поліпшення якості, зниження ціни, надання додаткових послуг, гнучких підходів до клієнтів, створення нової продукції тощо.

При цьому, на жаль, бізнес-клімат в країні залишається несприятливим.

Основною причиною цього, як і раніше, є лобіювання інтересів та корупція. Із введенням в дію електронної системи публічних закупівель ProZorro ситуація трохи поліпшилася. Проте практика участі «КрАЗу» в тендерах показує, що й там замовники йдуть на порушення.

Наприклад, в технічних умовах відверто називають виробника: «Автомобіль-самоскид МАЗ або його  аналог», замість того щоб написати «Самоскид колісної формули 6х4 вантажопідйомністю 20 тонн» та вказати його технічні параметри.

Відсутність верховенства закону в країні – ще одна поважна причина погіршення бізнес-клімату  в Україні.

Лише при активній боротьбі з конфліктом інтересів та корупцією, подоланням проблем у державних закупівлях,  прозорості бюджету, відродження стабільності в банківській  системі можна виправити ситуацію.

LDaily: Окрім відсутності верховенства закону, що ще відштовхує інвесторів від нашої країни? Чи існують шляхи вирішення цієї проблеми?

Р. Черняк: Україну сьогодні за кордоном сприймають як країну із високими ризиками. Для того, щоб увійшли інвестори зі своїм капіталом, повинен відновитися мир і спокій в країні. Важко пояснити, наприклад, арабському шейху, що я виконаю умови контракту, коли він показує на карту і каже, що за 500 кілометрів від заводу відбуваються військові дії, а деякі заводи-постачальники працюють у зоні конфлікту. Доки не буде миру – не буде споживацького інтересу.

Крім того, поки у нас не буде стабільної законодавчої бази, ситуація з інвестиціями в Україну мінятися не буде. Якщо іноземні інвестори побачать, що в Україні безпечно і вільно, впевнений, що в державі з’являться нові заводи, нові робочі місця.

LDaily: Що б Ви порадили інвесторові, який планує зайти в Україну?   

Р.Черняк: Україні є що запропонувати інвесторові. Не потрібно боятися інвестувати в ті компанії, які мають хорошу репутацію та перспективу, належне позиціонування на внутрішніх та зовнішніх ринках, високі технології виробництва.

Бізнес залишається бізнесом, навіть в умовах війни.

Ми розраховуємо на довгострокових інвесторів, які від вичікувальних позицій перейдуть в активну фазу взаємодії.

Напишіть коментар