Погляди

Олександр Коцюба: «Для запуску серійного виробництва нових літаків «Антонов» необхідно близько 700 мільйонів доларів»

Олександр Коцюба

Президент компанії «ДП «Антонов» Олександр Коцюба – про труднощі та досягнення головного підприємства авіабудівної галузі України.

Березень 2017 року став важливим для історії ДП «Антонов». 31 числа у небо вперше піднявся новий літак-демонстратор. У майбутньому він стане універсальним літаком, який можна буде використовувати як для цивільних, так і для військових цілей.

Запуск нового літального апарату доводить, що  ДП «Антонов» не планує втрачати свою вагому роль в авіабудівній галузі України та світу. Що для цього робить підприємство, та яким чином керівництво збирається залучати інвестиції в «Антонов» розповів президент компанії Олександр Коцюба.

LDaily: ДП «Антонов» вважається національним надбанням України. Літаки «АН» завжди славилися в усьому світі. Пане Олександре, зважаючи на це, поясніть, як вплинула чергова криза в країні на роботу підприємства? 

О. Коцюба: Ситуація, що склалася в нашій країні, стала певним поштовхом для реформування та подальшого розвитку нашого підприємства.  За останні кілька років ми значно розширили міжнародну співпрацю, проводили пошуки нового стратегічного партнера, нових ринків, здійснили важливі кроки з реструктуризації підприємства задля забезпечення його відповідності міжнародним стандартам та нормам. Вжиті заходи для розвитку системи післяпродажного сервісу літаків.

Слід зазначити, що «Антонов» отримав підтримку і на державному рівні. Прийняті певні законопроекти, спрямовані на сприяння розвитку вітчизняної авіаційної галузі.

LDaily: До початку конфлікту на Сході України ДП «Антонов» перебувало у тісних партнерських відносинах з Росією. Як на вас вплинуло припинення співпраці з країною-агресором?

О. Коцюба: Після розриву коопераційних зв’язків з Росією ми активно включилися у процес імпортозаміни. Він включає в себе пошук нових постачальників, закупівлю відповідних комплектуючих, їх встановлення та випробування на дослідних літаках з метою проведення сертифікації. Без цього літак неможна вводити в експлуатацію, а, отже, і постачати замовникам.

Тільки на літаках сімейства Ан-148/Ан-158 мають бути замінені більше 5400 найменувань комплектуючих. Усе це вимагає часу та фінансування, яке «Антонов» здійснює за власний рахунок.

Час на виконання імпортозаміни – це час, який відбирається у серійного виробництва. Сьогодні у цехах «Антонов» – 10 літаків сімейства Ан-148/Ан-158 різного ступеня готовності. Для завершення їх побудови необхідно обладнати літаки і системами, і агрегатами від нових виробників.

LDaily: А скільки нових літаків узагалі було випущено за останні кілька років?

О. Коцюба: «Антонов» почав займатися серійним випуском літаків безпосередньо лише з кінця 2009-го року, коли до підприємства рішенням Уряду України був приєднаний «Серійний завод «Авіант». З того часу на підприємстві було розгорнуте виробництво регіональних реактивних літаків Ан-148, Ан-158 та їх літакокомплектів, які за тодішньою коопераційною схемою постачалися в Росію, де за ліцензією також велося будівництво літаків Ан-148.

З 2010 по 2015 роки на «Серійному заводі «Антонов» було побудовано 4 літаки Ан-148, 6 Ан-158 та 6 Ан-32.

У 2015 році завершено побудову та розпочато випробування нового транспортного реактивного літака Ан-178.

LDaily: Які країни найбільш активно замовляють українські літаки?

О. Коцюба: Традиційні ринкові ниші продукції «Антонов» – транспортні, регіональні літаки, літаки спеціального призначення. Свого часу вони експлуатувалися у 75 країнах світу. Літаки «АН» добре відомі в Азії, Латинській Америці, Африці. Їх цінують, перш за все, за  надійність та невибагливість до умов експлуатації.

LDaily: Чи надходять зараз до ДП «Антонов» пропозиції щодо будівництва літаків у кооперації з іноземними партнерами?

О. Коцюба: Так, звісно. Наприклад, 31-го березня цього року у небо піднявся новий літак-демонстратор Ан-132Д, створений у тісній співпраці та на замовлення партнера з Королівства Саудівська Аравія. До його побудови долучилися підприємства вітчизняної авіаційної галузі, а також – світові провідні компанії – постачальники.  Ця програма розвивалася високими темпами. Від початку розробки літака до його першого польоту минуло лише півтора року.

Ан-132Д є першим прототипом майбутнього легкого транспортного літака Ан-132, призначеного для виконання цивільних та військових задач, який здатен працювати в різних кліматичних умовах та базуватися у різноманітних аеропортах: у тому числі – ґрунтових та високогірних. Його стартовим замовником має стати КСА. Згодом ми разом з партнерами плануємо вийти й на інші ринки.

LDaily: Чому було прийняте рішення підписати меморандум з китайською компанією China airspace за проектом Ан-225 Мрія? Кому зараз належать права на літак Ан-225?

О. Коцюба: Ця співпраця буде взаємовигідною. На нашому підприємстві ще з часів СРСР збереглися основні агрегати (фюзеляж, крило, хвостова частина, центроплан) для побудови другого екземпляру «Мрії».  Однак, необхідно буде використовувати цілий ряд нових систем та комплектуючих для забезпечення відповідності Ан-225 сучасним нормам. Це буде майже новий літак з новою електронікою та «начинкою».

Усі права розробника та утримувача сертифікату Ан-225 залишаться у ДП «Антонов».

LDaily: На вашу думку, скільки ДП «Антонов» необхідно грошових інвестицій для запуску масштабного виробництва?

О. Коцюба: Для запуску серійного виробництва літаків Ан-148, Ан-158, Ан-178, Ан-132 необхідно близько 700 млн доларів. Ця сума складається з цілого ряду статей витрат, включаючи імпортозаміну, підготовку виробництва, придбання високопродуктивного обладнання та модернізацію наявного устаткування, реконструкцію  виробничих площ, розвиток наявних та впровадження сучасних ІТ-технологій.

Аналіз фінансових показників ДП «Антонов» за 2016 рік показує покращення економічного стану підприємства. Так, у 2016 році чистий прибуток у порівнянні з аналогічним показником за попередній рік зріс майже у 4,2 рази до 178,08 млн  грн.

Згідно даних підприємства щодо виконання показників ефективності використання державного майна, чистий дохід від реалізації продукції за минулий рік становить  біля 3, 64 млрд грн.   Усі виплати на користь держави за 2016 рік  становлять 299, 13 млн грн.

При цьому EBITDA за 2016 рік виросла на 59,7% у порівнянні з 2015 роком  і досягла  понад  37,32 млн грн.

LDaily: Зараз в Україні проводиться активна політика залучення інвесторів. До яких кроків, на Ваш особистий погляд, слід вдатися державі для залучення інвестицій у будівництво літаків та покращення іміджу країни у світі?      

О. Коцюба: Важливим фактором для досягнення цієї мети є зміна форми власності ДП «Антонов». Відповідне рішення вже прийняте Урядом України. Процес розпочався.  Контрольний пакет акцій належатиме державі, адже «Антонов» – стратегічне підприємство України.

Ми маємо багато цікавих проектів, які можемо запропонувати інвесторам. Впевнені, що залучення інвестицій до програм «Антонов» стане потужним імпульсом для розвитку не лише нашого підприємства, але й усієї літакобудівної галузі, а це, у свою чергу, сприятиме підвищенню іміджу України як високотехнологічної держави та надійного партнера у сфері міжнародної кооперації.

1 коментар

  • На заводі все є, для виробництва літаків. Може дещо треба розумно трохи модернізувати і організувати рентабельне виробництво, розібравшись в старих проблемах, а не все зразу розтрачувати і виживати спеціалістів щоб все розпродати

Напишіть коментар