"Податки по-українськи"

Реформи великі та малі: покращують чи погіршують?

І знову повертаючись до тематики реформ у сфері оподаткування варто замислитися над тим, чи варто називати реформами те, що не працює або погіршує стан справ.

Так, вже друга половина липня 2017, а норми Закону України від 21.12.2016 № 1797 щодо покращення інвестиційного клімату так і лишилися у деяких випадках лише нормами на папері. Сьогодні ми акцентуємо увагу на розрахунок пені за невчасну сплату податків відповідно до норм Податкового кодексу України, одного із видів фінансової відповідальності, яка застосовується у більшості випадків при самостійному донарахуванні платником податкових зобов’язань відповідно до уточнюючих розрахунків або за результатами контрольно-перевірочної роботи.

Знижено облікову ставку НБУ: як це працює? 

З 01 січня 2017 законодавчо суттєво знижено розмір облікової ставки НБУ з 120% до 100%, яка використовується для розрахунку пені, та змінено порядок її обрахунку. Але півроку виявилося недостатнім періодом щодо імплементації даних норм Державною фіскальною службою, а саме: на сьогодні пеня по податкам автоматично обраховується за старими, недіючими нормами та призводить у кращому випадку до неправомірного списання у 2017 року коштів платників податків у розмірі, що перевищує законодавчо встановлені розміри на 20 та більше відсотків, а у деяких платників податків – до формування заборгованості із сплати податків із наступним застосуванням нових штрафів.

Тобто, у платника податку автоматично та незаконно вилучають його власні кошти, при цьому оскільки нарахування пені здійснюється без формування будь-якого документу, який можливо оскаржити, то у платника податку майже відсутні механізми впливу на контролюючі органи з приводу виправлення ситуації. Писати листи є безперспективним, позиватися на бездіяльність — довго та недешево. От і залишаються платники податків сам на сам із своїми проблемами, намагаючись їх вирішувати.

Хто відповідає? 

І тут постає питання щодо відповідальності представників виконавчої влади за невиконання норм Закону. В Україні за порушення норм податкового законодавства  до платника може застосовуватися фінансова, адміністративна та кримінальна відповідальність, а до контролюючих органів – майже ніякої. За таких умов чи варто говорити про рівність платників податків та контролюючих органів – сторін у питаннях адміністрування податків і зборів?

Можливо для паритетності доречно вже і для представників органів виконавчої влади за невиконання норм Закону теж вводити фінансову відповідальність? А що про це думає драйвер реформ, який повинен відстежувати процеси щодо виконання нормативно-правових актів з питань оподаткування?

Мабуть, наші реформатори забули про те, що в далекому минулому сказав Аристотель: «Краще виконати досконало невелику частину справи, ніж зробити погано вдесятеро більше».

Читайте також: Реальне життя електронного адміністрування ПДВ

Напишіть коментар