Погляди Фармринок

“У 2017 році фармацевтичний ринок демонструє значне зростання, причому ростуть як локальні, так і зарубіжні компанії”

Олена Ліховець

Топ-менеджмент «ГлаксоСмітКляйн Фармасьютікалс Україна» (GSK) про культуру етики на фармацевтичному ринку України

Емма Уолмслі, яка в березні 2016 р. зайняла посаду головного виконавчого директора GSK, привнесла нові стратегічні пріоритети компанії: інновації, ефективність, довіру. В Україні команда GSK на чолі з генеральним директором Оленою Ліховець також визначає подальший розвиток бізнесу, ґрунтуючись на цих пріоритетах.

Компанія GSK добре відома на фармацевтичному ринку – з 1998 року представляє інтереси міжнародної корпорації GSK в Україні, а з 2007 року працює як самостійна юридична особа. За час своєї діяльності компанія зарекомендувала себе як чесного гравця в бізнесі. За підсумками 2016 року «ГлаксоСмітКляйн Фармасьютікалс» займає 8 місце серед міжнародних фармацевтичних компаній, що оперують на ринку України, за обсягом продажів в грошовому еквіваленті (дані компанії «Моріон»). Компанія GSK відома в світі і в Україні не тільки інноваційними лікарськими засобами та вакцинами, а й високими стандартами етичного ведення бізнесу, що заохочують чесність, прозорість, повагу до людей і побудову довіри. Чи ефективна така робота на фармринку України, Олена Ліховець розповіла .

: Компанія GSK – міжнародна фармацевтична компанія, яка імпортує свою продукцію в Україну. Як позначилася економічна криза на діяльності компанії в Україні? Аналізуючи показники з настанням 2017 р., ви можете констатувати стабілізацію на фармринку?

О. Ліховець: Я б сказала, що переломним роком для бізнесу став ще минулий рік. Після 2014-2015 рр., коли обсяг фармринку в іноземній валюті знизився більш ніж в два рази, в порівнянні з докризовим періодом, в 2016 р ситуація стабілізувалася, падіння у валюті зупинилося. В цьому році ми вже бачимо стійке зростання ринку, як в грошах, так і в упаковках. Це свідчить про поступовий вихід фармгалузі з кризи. Втрачені оберти набирають і локальні компанії, і іноземні.

Хотілося б відзначити, що за перші п’ять місяців 2017 року саме зарубіжні компанії демонструють більший приріст.

: Чи можна стверджувати, що збільшення кількості продажів упаковок свідчить про потепління для інвестпривабливості галузі?

О. Ліховець: Це хороша прогностична ознака. Такі результати говорять про вихід ринку з депресії, яка була в 2014-2015 рр. Але на активне залучення інвестицій позитивно не впливає. Багато зарубіжних компаній все ще з побоюванням дивляться на фармацевтичний ринок України через нестабільність економічної ситуації і недосконалості законодавчої бази.

Слід відзначити, що в останні кілька років, на державному рівні були реалізовані найважливіші ініціативи з реформування системи охорони здоров’я, які мають хороший потенціал позитивно вплинути як на доступ українських пацієнтів до інноваційних лікарських засобів та вакцин, так і на цивілізований розвиток бізнесу фармацевтичних компаній в Україні

GSK підтримує розпочаті реформи, ми раді зробити внесок в розвиток прогресивної сучасної системи охорони здоров’я в Україні на благо пацієнтів.

: За спостереженнями топ-менеджменту компанії GSK, який рік за період незалежності був самим проривним для фармбізнесу країни?

О. Ліховець: Можу констатувати, що ринок весь час зростав і набирав обертів до 2013 року. На сьогоднішній день ще не досягнуті ті обсяги в іноземній валюті, які були в докризовий час. Але він зростає випереджаючими темпами. І ті зміни, які відбуваються в галузі, дозволяють нам оптимістично дивитися на фармринок України і вірити в нього.

: Як компанії довелося переформатувати свою діяльність для збереження позицій в кризовий час?

О. Ліховець: Ми вжили низку заходів не тільки, щоб пережити кризу, а й для того, щоб зробити наш бізнес більш стійким, стабільним, надійним в Україні. Ми провели оптимізацію роботи компанії. На щастя, нам вдалося зберегти більшість робочих місць. У комерційній організаційній структурі ми пішли від структури декількох окремих бізнес підрозділів (business unit) до структури єдиного відділу продажів і відділу маркетингу.

Також ми оптимізували наш портфель препаратів, сфокусувавшись на трьох основних групах. Це – респіраторні, класичні препарати (антиінфекційна і дерматологічна групи) і вакцини.

За останні роки з нашого портфеля пішли деякі терапевтичні групи препаратів, які компанія на глобальному рівні передала іншим підприємствам. В Україні такі рішення дозволили сфокусуватися і бути успішними в стратегічних напрямах бізнесу. Ми пишаємося, що, незважаючи на кризовий час, ми зберегли лідерство в ключових сегментах (респіраторному, антиінфекційному і в вакцинному)

Для того, щоб управляти бізнесом більш ефективно і мінімізувати ризики, були внесені зміни у внутрішні системи і процедури контролю. Запроваджено нову CRM-систему для відділу продажів, маркетингу і медичного відділу.

І найголовніше – слідуючи глобальним змінам GSK, за останні роки, ми значно змінили принципи взаємодії з фахівцями охорони здоров’я (СОЗ) і підходи до просування препаратів. Зокрема, повністю виключені виплати медичним працівникам за виступи на наших заходах та подання інформації про наші рецептурні лікарські засоби або вакцини для СОЗ, які впливають на назначення ліків. Припинено надання фінансової підтримки СОЗ для участі в медичних конгресах. Ми не виплачуємо бонуси за досягнення успіхів у продажах ліків – тепер компенсація представникам відділу продажів ґрунтується на якісних показниках (KPI). Також ми розвиваємо мультиканальні Діджитал інструменти, такі як проведення веб-кастів і інших сучасних комунікаційних рішень.

Крім того, ми продовжили застосовувати гнучку цінову політику і спеціальні програми з оптимізації ціни життєвонеобхідних препаратів – наприклад, програма «Оранж кард» – яка допомагає забезпечувати доступність інноваційних препаратів компанії для пацієнтів і утримувати обсяг поставок на стабільному рівні.

: Чи важко іноземної компанії вести бізнес в Україні?

О. Ліховець: Для бізнесу в будь-якій країні є свої підводні камені. Будучи піонером, GSK дотримується етичних принципів ведення бізнесу та закликає інших учасників ринку також слідувати цим стандартам. Ми показуємо ринку, що можна працювати етично навіть в країнах з високим корупційним ризиком. Свідченням цього є перехід на нову модель взаємодії з СОЗ та впровадження нових процесів перевірки контрагентів для нашої впевненості в їх чесності, етичності і благонадійності. Ми пропагуємо культуру етики та прозорості і вимагаємо від наших партнерів того ж.

Марина Шашкова

Напишіть коментар